Biesbosch fotosessie met de GFX100

    Engelse tekst hieronder ..

    Jee wat kan zo een nieuw speeltje zorgen voor motivatie. Gisteren tot laat rond gelopen in de Biesbosch met de GFX100. Op youtube wat tips en trics gevonden die me erg aanspraken. Bijvoorbeeld het aan en uitschakelen van de belichting compensatie zodat je simpel met het achterste instel wieltje je belichting kan aanpassen. Erg handig en dan blijkt wel weer dat het ergonomische ontwerp van deze camera doordacht is waarbij ook het bedieningsgemak de nodige aandacht heeft gehad. Ik begin me al echt op mijn gemak te voelen met deze camera. Ik ben erg nieuwsgierig naar de prestaties van de sensor en dan met name naar de voordelen van de (BIS) backside illuminated sensortechnologie bij laag licht scenes. Dit houd in dat de “bedrading” van de fotodiodes via de achterzijde van de sensor weggeleid waardoor de individuele fotodiodes aanzienlijk meer licht kunnen ‘vangen’. Dit resulteert in betere ruisprestaties. De sensor verkrijgt hierdoor minder ruis, een groter dynamisch bereik en is daardoor sneller uitleesbaar ondanks het hogere aantal pixels op de sensor. Een andere uitdaging is om de Kase filters te testen op de 102MP midformaat sensor. Menig objectief dat via een converter gebruikt kon worden op de GFX50S valt door de mand omdat lensfouten op deze hoge resolutie zichtbaar worden. De glas filters van Kase worden in verschillende objectieve vergelijkingen als beste getest, maar hoe presteren op deze resolutie. Het is denk duidelijk dat de resin filters nu helemaal uit den boze zijn, deze geven op de 50MP van de GFX50s  al problemen. Tijdens deze fotosessie in de schemer is mijn eerste indruk van de Kase filters is dat deze goed presteren op de GFX100. Voor onderstaande foto’s gebruikte ik een Fujinon GF23MM F4.0 met een Kase K6 houder en 100MM filters. De CPL, ND64, R-GND0.9 en GND0.9 heb ik gebruik voor deze foto’s, met een maximale stack van 3 filters (CPL + ND64 en RGND). Ook als ik de beelden terug kijk op het scherm zijn de kleuren neutraal en natuurlijk, zijn de beelden scherp en zie ik geen vreemde afwijkingen. Dus in deze eerste fotosessies ben ik ook erg tevreden over de prestatie van de Kase filters. De GFX100 wint langzaam mijn hart … scherpte, details, dynamisch bereik, bediening gemak, batterij capaciteit en levensduur … prematuur maar ik wordt erg blij van dit foto monster.

    Een kleine sfeer impressie van mijn eerste beelden gemaakt met de GFX100 en Kase filter systeem.

    A High res (full size) is available via the following link :
    https://marcelvanbalkom.nl/download/DSCF1522.jpg

    Engelse text:
    Well what a new camera can provide for motivation. Yesterday I walked around late in the Biesbosch with the GFX100. Since the camera arrived I found some tips and tricks on youtube that really appealed to me. For example, switching the exposure compensation on and off so that you can easily adjust your exposure with the rear dial. Very handy and then again it appears that the ergonomic design of this camera has been thought through and the ease of use has received the necessary attention. I am starting to feel comfortable with this camera. I am very curious about the performance of the sensor and about the benefits of the (BIS) backside illuminated sensor technology in low light scenes. BIS means that the “wiring” of the photodiodes is routed away to the rear of the sensor, allowing the individual photodiodes to “capture” considerably more light. This results in an improved noise performance. The sensor therefore receives less noise, a larger dynamic range and is therefore faster to read despite the higher number of pixels on the sensor. Another challenge is to test the Kase filters on the 102MP mid-format sensor. Many lenses that could be used on the GFX50S via a converter fail on the GFX100 because lens errors become visible at this high resolution. The glass filters from Kase are tested as the best in various objective comparisons, but how they perform at this resolution. The old resin filters are now completely out of the question, these already cause problems on the 50MP of the GFX50s. During this photo session my first impression of the Kase filters is that they perform well on the GFX100. For below photo’s I used the Fujinon GF23MM F4.0 with a Kase K6 holder and 100MM filters. The Kase CPL, ND64, R-GND0.9 and GND0.9 are used for these photos, with a maximum stack of 3 filters (CPL + ND64 and RGND). Even on my 32” calibrated screen, the colours are neutral and natural, the images are razor sharp and I see no strange deviations like moiré.  This first photo session I’m very satisfied with the performance of the Kase filters. The GFX100 is gaining my trust … sharpness, details, dynamic range, ease of operation, battery capacity and lifespan … premature but I am very happy about this photo session and the performance of the GFX100, and in combination with the Kase filters.

    #Fujifilm #Fujinon #Fujifilm_NL FujFilm #Kase #Kasefilters #Kaseglobal Kase Nederland community advocates – channel Kase Nederland community advocates – channel Kase Filters Photographers’ Choice Fujifilm GFX Owners

    Marcel van Balkom : FujiFilm X-Photographer, Kase Filters Ambassador en fotograaf by Just4Moments.nl. Zijn passie is natuurfotografie en zijn specialisaties daarin zijn erg breed, wat terug te vinden is in zijn portfolio. Marcel heeft diverse prijzen gewonnen met zijn fotografie met als hoogtepunt een speciale nominatie tijdens de British Wildlife Photography Awards van 2011 & in 2018 1ste prijs in de category landschappen van National Geographic. Daarnaast publiceert Marcel met enige regelmaat zowel redactioneel als fotografisch werk in fotografie- en natuurbladen, daarnaast heeft Marcel al een aantal boeken uitgegeven. In zijn workshops zal Marcel zijn passie voor fotografie delen en u enthousiast maken voor (natuur)fotografie.
    error: Alert:© By Just4Moments - Content is protected !!