A Game Changing week :)

De Fujifilm GFX100

Maak het maar waar en dat doet Fujifilm op een onnavolgbare manier. Met deze GFX100 introduceert Fujifilm een camera die een aantal industrie 1st innovaties inzicht heeft, en dat zijn niet de minste:

  • Het is de eerste systeem camera met meer dan 100 megapixels (Met een beeldformaat van 11.648 x 8.736 pixels)
  • De eerste midformaat camera met 5-assige IBIS beeldstabilisatie
  • e eerste midformaat camera met een supersnelle AF / fasedetectie die 3.76 miljoen punten gebruikt over heel de sensor
  • De eerste midformaat camera met Ultra HD 4K/30P videomogelijkheden
  • Backside Illuminated CMOS Sensor

In combinatie met de ultra scherpe FUJINON GF objectieven en de vierde generatie ‘X-Processor 4’ beeldverwerkingsprocessor biedt deze camera een unieke resolutie met ’s werelds beste beeldkwaliteit en een unieke kleurenreproductie zoals alleen te verkrijgen is met een camera van FUJIFILM. Verder is de body stof en spatwaterdichte constructie, 5.76 megapixel EVF met 100% bereik en een 2.36 Megapixel kantelbaar 3.2 inch LCD scherm. Hoezo superlatieven en dan moet je weten dat er door middel van toekomstige firmware updates zeker nog een aantal verbeteringen en bijzonderheden aankomen.

De specificaties en noviteiten liegen er niet om. De GFX100 is daarmee een uiterst innovatieve systeemcamera die zéér breed inzetbaar is voor velerlei doeleinden. Een camera die uitermate geschikt is om er de meest unieke, kostbare én dierbare momenten mee vast te leggen. Ik moet nog een paar dagen wachten tot ik er echt mee op pad kan maar tijdens de introductie dag mocht ik de eerste opnames met deze camera schieten, en dit fotografeert echt als een XT-3, pure waanzin … <br />De lens die ik gebruikte was de GF 250MM f/4.0 R LM OIS WR die samen met de 1.4 converter een brandpunt geeft van een kleine 300MM. En dan sta je met midformaat camera / lens combinatie met 102MP uit de hand te schieten op voorbij razende auto’s, niet 1 gemist en elk beeld is tot op het fijnste detail ragscherp.

Knoppen en hendels zijn op de camera tot een minimum beperkt, waardoor de bediening van de camera eenvoudig blijft. Uiteraard blijft de camera beschikken over een zogenoemde ‘Virtual Dial Mode’, welke in het rechts boven geintegreerde display weergeven wordt. Op de linkerkant van de camera treffen we de knop aan waarmee de ‘drive’ instellingen kunnen worden bedient. Zo kan er bijvoorbeeld snel gewisseld worden tussen het maken van foto- en video-opnames en de diverse belichtingsmogelijkheden. De instellingen kunnen apart worden opgeslagen (belichtingsinstellingen, witbalans, filmsimulaties etc.), zelfs wanneer er zowel foto- als video-opnames binnen één sessie moeten worden gemaakt. Het vergt slechts een draai aan een knop om de gewenste instelling op te roepen.

Waarom een game changer en waarom wil je een camera met 102MP en grote bestanden gebruiken voor je fotografie ?
Als Fujifilm X-Photographer ga ik deze combinatie inzetten voor mijn landschapsfotografie maar ook zeker voor wildlife en vogelfotografie en dan ben zeker dat deze GFX100 net als de vorige GFX50s een game changer gaat worden, en het potentieel van deze camera gaat mij ongetwijfeld mogelijkheden geven om mijn fotografie op het volgende niveau te brengen. Specificaties zijn 1 maar wat de camera mij bracht in de eerste week dat ik hem gebruikt heb lees je hieronder.

Testing a game changer … ?

Wat kan een introductie van een nieuwe camera zorgen voor motivatie. Na de camera te hebben ontvangen via UPS Express direct de spullen klaar gemaakt voor een fotosessie in NP de Biesbosch. Op youtube had ik al wat tips en trics gevonden die me erg aanspraken en die in direct in de camera geprogrammeerd heb, dit ging relatief simpel en de bediening voelt integendeel tot de verwachtingen direct vertrouwd aan. Bijvoorbeeld het aan en uitschakelen van de belichting compensatie zodat je simpel met het achterste instel wieltje je belichting kan aanpassen. Erg handig en dan blijkt wel weer dat het ergonomische ontwerp van deze camera doordacht is waarbij ook het bedieningsgemak de nodige aandacht heeft gehad. Ik ben erg nieuwsgierig naar de prestaties van de sensor en dan met name naar de voordelen van de (BIS) backside illuminated sensortechnologie bij laag licht scenes. Dit houd in dat de “bedrading” van de fotodiodes via de achterzijde van de sensor weggeleid waardoor de individuele fotodiodes aanzienlijk meer licht kunnen ‘vangen’. Dit resulteert in betere ruisprestaties. De sensor verkrijgt hierdoor minder ruis, een groter dynamisch bereik en is daardoor sneller uitleesbaar ondanks het hogere aantal pixels op de sensor

102MP is niet alleen een ultieme test voor de gebruikte objectieven maar ook je filtersysteem moet op niveau presteren, glas filters van utlieme goede kwaliteit zijn een must. Ondanks dat de Kase filters als beste getest worden is dit ook voor deze filters de ultieme test.

Een andere uitdaging is om de Kase filters te testen op de 102MP midformaat sensor. Menig objectief dat via een converter gebruikt kon worden op de GFX50S valt door de mand omdat lensfouten op deze hoge resolutie zichtbaar worden. De glas filters van Kase worden in verschillende objectieve vergelijkingen als beste getest, maar hoe presteren deze op hoge resolutie. Het is duidelijk dat de resin filters en de daarbij behorende optische degradatie nu helemaal uit den boze zijn, deze geven op de 50MP van de GFX50s al problemen. Tijdens deze fotosessie in de schemer is mijn eerste indruk van de Kase filters dat deze goed presteren op de GFX100. Voor onderstaande foto’s gebruikte ik een Fujinon GF23MM f/4.0 met een Kase K6 houder en 100MM filters. De CPL, ND64, R-GND0.9 en GND0.9 heb ik gebruikt voor deze foto’s, met een maximale stack van 3 filters (CPL + ND64 en RGND). Ook als ik de beelden terug kijk op het scherm zijn de kleuren neutraal en natuurlijk, zijn de beelden scherp en zie ik geen vreemde afwijkingen. Dus in deze eerste fotosessie met deze combinatie ben ik erg tevreden over de prestatie van de Kase filters. De GFX100 wint langzaam mijn hart … scherpte, details, dynamisch bereik, bediening gemak, batterij capaciteit en levensduur … prematuur maar ik wordt erg blij van dit foto monster. Voor de verdere ontdekking van dit meesterlijke stukje techniek heb ik nog een aantal testshoots op de planning staan. Tijdens een shoot om de actie en snelheid te testen ga ik “roof” vogels in vlucht fotografen, en om de camera te testen in mindere licht situaties hebben we een hotelkamer op de 16de verdieping gehuurd in een Rotterdams hotel voor een low-light sunset en night session.

De setup voor de sessies waarbij ik filters heb gebruikt, De GFX100 met GF23 f/4.0 Lens en Kase K6 100mm Filter systeem. Ondanks de midformaat camera en 23mm groothoek (Op 35mm FF is dit 18mm) heb je met het Kase systeem geen vignetering.

De liefde voor deze camera wordt alleen maar groter. Na de eerste kennismaking in de schemer op de avond dat ik de camera heb binnengekregen ben ik de volgende dag erg vroeg uit de veren om tijdens de opkomst van de zon in de Biesbosch te staan. Gestart met het fotograferen van de opkomst op een hele mooie locatie die ik eerder deze week had gevonden. Laag water en een mooie opkomst maken van deze locatie iets bijzonders. Voor de landschap opnames heb ik de GF23MM f/4.0 gebruikt met verschillende glas filters van Kase Filters, de prestaties van deze filters op 100MP zijn uitermate goed.  Gedurende de opkomst van de zon vult de Biesbosch zich langzaam met water en komt zo hoog dat ik moet stoppen op deze locatie. Het is een heerlijke foto sessie geworden op een waanzinnige plaats. Tijdens deze tweede foto sessie met deze camera heb ik het gevoel dat ik de camera al beter leer kennen en dat je snel went aan de nieuwe interface. Zeker het menu is zoals je het gewend bent van Fujifilm

De eerste kennismaking met de eerste beelden … Voor deze beelden heb ik gebruik gemaakt van een Kase filterhouder met CPL, Kase ND64 6-stops en diverse graduele grijs filters van Kase.

Wat me ook opvalt is de feedback die deze camera geeft, dit was al second to none op de GFX50S maar de GFX100 weet ook daar te overtuigen. Met het inbrengen van de filters kan je visueel in de EVF of op de display perfect evalueren en beoordelen of je filter goed geplaatst staat. Het realtime histogram tot op zelfs elk RGB kanaal geven je alle informatie die een fotograaf nodig heeft om de perfecte belichting te bereiken. Op mijn weg terug beslis ik wat “Macro” opnames te maken met de GFX100, waarvoor ik gebruik maak van de GF205MM f/4.0 lens). Nu nog even langs de grondeekhoorns. Ook hier fotografeer ik met de 250MM zonder converter uit de hand, ik moet eerlijk zeggen dat je niet beseft dat je een midden formaat camera in je had hebt. Ja, hij is groot maar je kan relatief simpel strakke. scherpe opnames maken met deze camera. Zoals gezegd … je beseft het niet maar die schiet echt als een xt-series Fujifilm camera. de IBIS zorgt voor strakke en scherpe beelden. Geen hunting van de lens maar direct spot on scherp op het scherp gestelde onderdeel in je beeld. Niet super snel zoals bij de laatste versies in de XT-Series maar ook zeker niet zo langzaam. En vergeet niet deze testen vinden plaats met de 1.0 versie van de firmware in zowel de body als de lens.

102 MP uit de hand met de nieuwe GFX100 & GF250 f/4.0
Hier komt de 5assige


Mindblowing …

Voor de eekhoorns en “Macro” opnames heb ik gebruik gemaakt van de GF250 f/4.0 en alle opnames zijn uit de hand gemaakt, ik hoor je denken … 102MP midformaat met 250mm uit de hand, yup 😊 met deze midformaat camera kan dat wel. Het testen van de mogelijkheden gaat nog verder, Op locatie van Topvogel een partner waarmee we al jaren samenwerken en de mooiste roofvogel fotografie workshops organiseren. Zowel voor mij als voor de GFX100 een uitdaging om vliegende vogels te fotograferen. Dit is namelijk nog moeilijker als autosport, de topsport in de fotografie en het onderwerp waar je autofocus beperkingen snel naar voren komen. Het was slechts een beperkte test en er was niet veel tijd om de beste camera-instellingen te vinden. Niet alles was even scherp en het valt ook niet altijd mee, wennen aan de camera een nieuwe en onbekende openingshoek … maar duuuu er zitten superscherpe vliegbeelden tussen en realiseer je dat je staat te schieten met een midden formaat camera uit de hand met 250MM teleobjectief (wat op de GFX een brandpunt geeft van 197MM). Ik zie je dat niet doen met een Hasselblad, mamia of phase one … 😊.  De combinatie van de GFX100 en de FG250MM f/4.0 hebben wel wat beperkingen waar ik sterk het gevoel krijg dat het meer de lens is dan de body. Opnieuw, deze tests gebeuren met versie 1.0 van de firmware in zowel de body als de lens. Inmiddels zijn er voor beide firmware updates beschikbaar waarbij ik zeker verbeteringen verwacht m.b.t. de snelheid.

De ulieme test voor het AF systeem zijn de vliegende vogels, Lastig maar mogelijk en vergeet niet dat dit alles al lukt met firmware versie 1.0, de toekomstige firmware zal nog verbeteringen brengen.

Als laatste test om een idee van dit foto monster te krijgen ben ik naar Rotterdam gereden voor een avond en nacht sessie in de stad met de mooiste skyline van NL. Enigszins geïnspireerd door PROJECT REAL van Beno Saradzic in Dubai had ik een kamer gehuurd in een hotel in Rotterdam. Ik heb tenslotte een andere project budgettering als eerder genoemde fotograaf dus blijft mijn locatie beperkt tot het “het Dubai” van de lage landen 😊. Zoals ik in een eerdere fotosessie had ondervonden is het werken met de Kase filters en deze camera geen probleem, ik heb eerder al geen nadelige effecten gevonden dus dat is goed nieuws. Dat de Kase filters van goede kwaliteit zijn wisten we uit diverse onafhankelijk testen waar deze filters ruimschoots als beste uit de testen kwamen. Maar op 102MP is het ff afwachten, diverse lenzen die je vroeger met converter kon gebruiken op de GFX50s laten nu lens fouten zien dus optisch moet je van goeden huize komen om te presteren op deze body. Voor deze fotosessie in Rotterdam heb ik de Fujifilm GF 32-64mm F4 R LM WR gebruikt samen met een Kase K8 filtersysteem. De gebruikte filters zijn uit de wolverine serie en zijn de ND64 (6 Stops grijs), een CPL (circulair polar) en het Neutral Night filter wat de lichtvervuiling tegen gaat. De avond start met wat regen die gedurende de avond zal wegtrekken en plaats zal maken voor wat bewolking. Een optimaal scenario omdat de natte en blinkende wegen lekker reflecteren, dus is het wachten op de duisternis. Tijdens de ondergang van de zon ontstaat er een prachtige situatie waarbij het stemmige avond licht weerkaatst in de Rotterdamse torenflats. Het nadeel is dat ik door een raam moet fotograferen wat ook nog eens behoorlijk smerig is, niet ideaal maar met een beperkt diafragma mogelijk ondanks dat de resolutie van deze camera alle oneffenheden laat zien.

De Kase filters preseteren ook op de 100MP, en wat is de feedback van de GFX100 in combinatie met de filters goed! Goed gereedschap geeft veel werkvreugde … en dat vind je terug in je beelden.

Later die avond heb ik een afspraak op het balkon van de 16de verdieping met de nachtportier waar ik dan 15 minuten de tijd krijg om een aantal beelden zonder “hindernissen” te fotograferen. De voorbereidingen en instellingen had ik uitgedokterd in de hotelkamer om zo efficiënt mogelijk gebruik te kunnen maken van de beschikbare tijd. Daarbij is de feedback die de camera geeft fenomenaal, echt alles is naar eigen behoefte in te stellen. Met een aantal aanpassingen in de instellingen geeft de GFX100 mij alle mogelijke (real-time) feedback die ik als fotograaf nodig heb om mijn beelden zo perfect mogelijk te schieten in een zo efficient mogelijk tijdsbestek. Ik ken inmiddels de statements, de paradoxen van de hoge kostprijs en waarom zoveel pixels maar … Jemig wat een camera echt niet normaal. Het gemak om er mee te werken, de kwaliteit van beelden, de feedback en het gemak waarmee je deze midden formaat camera inzet … het is echt onwerkelijk als je beseft dat je een midformaat in je handen hebt, en dat is namelijk iets wat je al snel vergeet omdat deze camera net zo hanteerbaar is als een APS-C of full-frame camera. De GFX50s overtuigde mij al met zijn kwaliteit en ik was overtuigt dat dit een game-changer is, de GFX100 is voor mij een bevestiging dat dit platform qua kwaliteit, innovatie en techniek de toekomst in handen heeft. Er zijn op dit moment absoluut geen andere midden formaat camera’s die zich kunnen meten met dit fotomonster. Na vier dagen intensief fotograferen met de GFX100 kan ik eigenlijk alles omvatten in 1 woord … BIZAR!

Een overzicht van beelden gemaakt tijdens mijn eerste sessies met de GFX100

Mijn eerste beelden met de GFX100

#Fujifilm #middenformaat #Midformat #GFX100s #GFX100 #102MP #Fujinon #landschapsfotografie #natuurfotografie #Xphotographer #Fujifilm_NL #GFX #GF23MM #GF250MM #kasefilters #Kase_NL @biesbosch @Nedeland @Fujifilm #gamechanger 

Marcel van Balkom : FujiFilm X-Photographer, Kase Filters Ambassador en fotograaf by Just4Moments.nl. Zijn passie is natuurfotografie en zijn specialisaties daarin zijn erg breed, wat terug te vinden is in zijn portfolio. Marcel heeft diverse prijzen gewonnen met zijn fotografie met als hoogtepunt een speciale nominatie tijdens de British Wildlife Photography Awards van 2011 & in 2018 1ste prijs in de category landschappen van National Geographic. Daarnaast publiceert Marcel met enige regelmaat zowel redactioneel als fotografisch werk in fotografie- en natuurbladen, daarnaast heeft Marcel al een aantal boeken uitgegeven. In zijn workshops zal Marcel zijn passie voor fotografie delen en u enthousiast maken voor (natuur)fotografie.
error: Alert:© By Just4Moments - Content is protected !!